دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

تاريخجه و ويژگي پليمر ها،

خريد و فروش پلاستيك هاي ABS

۳ بازديد

همانطور كه مي دانيد در مقاله هاي قبل، تلاش داشتيم تا درباره PVC و كاربرد هاي مختلف آن صحبت كنيم. همانطور كه مي دانيد، پلي وينيل كلرايد يا پي وي سي، يكي از انواع بسيار كاربرد پليمر ها در جهان است. در ادامه قصد داريم تا درباره پليمر ها، نتاريخچه شان و ويژگي هايشان صحبت كنيم.

پليمر چيست؟
پليمر يا بسپار يك نوع درشت مولكول است كه از تعداد زيادي واحد تكرارشونده تشكيل شده است. در واقع واژه پليمر از از دو واژه يوناني «Poly» به معناي چند و «Mer» به معني قطعه است. واژه پارسي اين درشت مولكول نيز از دو بخش «بس» به معني بسيار و پار به معني پاره يا قطعه است. پليمر ها كاربرد فراواني دارند و بسيار شناخته شده هستند.

 

تاريخچه پليمر ها

اولين پلاستيك طبيعي كه در آمريكا مورد استفاده قرار گرفت، كراتين (Keratin) بود؛ اما نخستين پليمر كاملا سنتزي كه در مقياس تجاري توليد شد و باعث تحول در صنعت پليمر شد، رزين غنل فرمالدهيد (Phenol Formaldehyde) بود كه در سال 1909 ميلادي توسط دانشمدي بلژيكي به نام لئو باكند توليد شد و نما تجاري آن نيز باكليت قرار گرفت. اين پليمر اولين پليمر توليد شده به دست انسان بود كه پيشرفت دنيا را به سطح جديدي رساند. يكي ديگر از پليمر هاي اوليه نيز ملامين فرمالدهيد بود كه كاربرد هاي فراوان و بسياري داشت.

 

ويژگي هاي بسپار ها كدامند؟

  • مقاومت در برابر ضربه: يكي از ويژگي هاي مهم پليمر ها پلاستيك ها اين است كه نسبت به ضربه بسيار مقاوم اند و بر اثر ضربه هاي ساده نمي شكنند.
  • شفافيت: برخي از پليمر ها شفاف هستند و شما مي توانيد از آنها به عنوان جايگزين شيشه استفاده كني كه بسيار كاربرد دارد.
  • انعطاف پذيري: معمولا پليمر ها انعطاف پذيري بالايي دارند و به راحتي نمي شكنند.
  • خاصيت كشساني: خاصيت كشيده شدن در پليمر ها وجود دارد و مي توان در برخي از مكان هاي خاص از آن استفاده كرد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.